Friday, March 2, 2007

16. nap - Kathmandu / Delhi

Hi.
Eljött az uccsó nap is, ami némi baljós árnyakat vetített rá előre, az az volt, hogy a szállodarecepciós elvetemültek szerint egész városra kiterjesztett sztrájk és demonstrációk vártak ránk, a reptérre való kijutás során. Mivel előző nap befizettünk egy kora reggeli sétarepülést a Himalája fölé, így kétszer kellett volna kimennünk a reptérre. No ezt nem akartuk, így úgy döntöttünk, hogy kora reggel már a komplett cuccunkkal megyünk ki, amíg himalájázunk, addig meg berakjuk megőrzőbe. No reggel fél hétkor a korábbi kirándulásokról ismert rosszcsont sofőrünk vitt ki bennünket az ébredező városon keresztül, "tourist only" feliratot ragasztva a szélvédőre, hogy egy macskakő se épüljön be a karosszériába a pár kilométeres út során véletlenül. A rémhírekkel ellentétben egész könnyen kijutottunk a reptérre, ahol meg is találtuk a Buddha Air standját. Másfél órányi utasellátóban töltött várakozás után mehettünk is a 20 személyes géphez. Bekötöttük magunkat, már-már el is indultunk volna, amikor jött egy stewardess, aki közölte, hogy a mai összes sétarepülés stornó, ugyanis nagy a köd a Himalájában, és nem látnánk semmit, meg még veszélyes is, úgyhogy viszollátás. Csak az volt a gáz, hogy a pénzünket előző nap a szállodában fizettük be a helyi főszélhámos túraszervezőnek, és ahhoz, hogy visszakapjuk a fejenkénti 140 dollárt, vissze kellett volna mennünk a hotelbe, az időközben bizonyára kiteljesedett demonstrációk között. Na de ez túl egyszerű és veszélyes lett volna, így felhívtuk a recepciónkat, hogy mijahelyz, és hogy nem tudnák-e elhozni taxival a pénzt, úgy, hogy kifizetjük a taxidíjat. A recepciós azt válaszolta, hogy megoldja valahogy, hívjam 20 perc múlva. Így is tettem, mire azt tudtam meg, hogy 1000 rúpiáért akarták csak elhozni, de arra ő nem akart befizetni, mert hogy sok. Mondtam, hogy nem gond, jöjjön csak. Jó, de nem ő jön, hanem egy haverja. Jöjjön. Jött. Hozta a lét, addig mi a reptér előtt vártunk, persze le akart nyúlni minket borravalóra, amit én kategorikusan elutasítottam (lévén hogy 1000 rúpia nagyon sok pénz nekik, és nyilvánvaló volt, hogy csak ki akarja használni a helyzetünket.) Persze a jószívű Gábor úr adott neki, ő meg röhögött a markába. De legalább visszakaptuk a befizetett pénzünket (a hotelszervező fickó jutaléka levonásával persze...).
Ekkor jó 5 órányi várakozás jött a nem túl izgalmas kathmandui reptéren, majd másfél órás repülés után megérkeztünk a sötétedő Delhibe. Betaxiztunk a központba, hogy ruhaneműket vegyünk, de a zuhogó esőben Gábor inkább a taxis társaságát választotta a kisbuszban, míg én három inget alkudtam ki a pánikszerűen elpakoló piacosoktól, majd húztunk is vissza a reptérre. Korábban csak az érkezési oldalt láttuk, nem számítottunk rá, mi fogad majd az indulásin...
Egy kis rács által határolt folyosón próbált meg bejutni pár ezer ember, mindannyian kézikocsit tolva maga előtt. Nem tudtunk mit tenni, nekünk is be kellett állni a tömegbe, és számos udvariatlan angol turista és egy még udvariatlanabb kínai családdal megküzdve megpróbáltunk bejutni az áhított csarnokba. Az egész szituáció egy álomra hasonlított, arra vártam, hogy feltűnik a tömegben egy-egy a két hétből származó ismerős arc, a delhi szikh taxis, a kathmandui sofőr, az agrai utcagyerek, a varanasi halottat cipelő család, vagy más, de végül csak egy kisegér szaladgált a lábam körül, majd sikerült bemenni. Bent hasonló tömeg fogadott, de le tudtunk ülni a bejárattól nem messze, ahol az elkövetkező 3-4 órát töltöttük. A beszállókártya megszerzése után országelhagyási papírt kellett kitölteni, biztonsági ellenőrzéseken átesni, majd további várások után bent is ültünk a török légitársaság airbus-ának legrosszabb két ülésén, a legutolsó sorban. 8 órás kényelmetlen repülés után Istanbulban vártunk további 6 órát, majd végre a hazahozó gép ülésében 1 óra 40 perc alatt újra hazai földet érezhettünk a lábunk alatt.

Így néztem ki 8 óra repülés és 17 nap ázsia után:

Azért jó kis út volt ez kérem.
Köszönöm mindenkinek, akik olvasták a bejegyzéseket, akik kommentáltak azoknak külön, remélem jól szórakoztatok a szívásainkon :)

Tuesday, February 27, 2007

15. nap - Kathmandu

Hello.
Reggelre 36,5 fokos lettem, igy el tudtunk indulni hegyiturazni, kilelegezni magunkbol az indiai szmogot. Felvittek eloszor bennunket Nagarkurba, ahonnan jo ido eseten latni a himalajat, es azt mondtak, hogy nagy szerencsenk van, mert tenyleg lattunk 4-5 hegycsucsot. Nagyon durvan magasak, 8000 folottiek is voltak koztuk. Innen lementunk kajalni valahova, de mi csak chips-et ettunk, mert nem biztunk a hegyiemberek tesztas-tojasos leveseben. Kis autozas utan setaltunk az erdoben egy orat, majd ujra a kisbuszban jo kis szerpentineken elmentunk egy 1200 eves templomot megnezni egy jo regi faluban. Szep volt. Innen visszaindultunk a szallodahoz, ahonnan vasarolni mentunk, most mar annyi ajandek van, hogy kulon taskat is kellett venni. Jokat alkudoztam :)
Holnap irany vissza Delhibe, onnan meg ejszaka haza. Otthon tudok csak feltenni kepeket, itt Kathmanduban egyreszt allandoan elmegy az aram, masreszt a szalloda szamitogepe 7 eves, es ket mokus hajtja egy kerekben. Asszem. Legalabbis olyan lassu. Mindenkinek koszi az olvasast, az utolso napot otthonrol irom meg. Jo volt ez a kis ut, sok erdekeset lattunk, de mindenki higgye el, nekunk nagyon jo am otthon!!! :)
Csakany.

14. nap - Kathmandu

Jonapot.
Mivel 38 fokos lazam lett, egesz nap a szallodaszobaban meditaltam. Gabor ur meggyogyult, igy elment egyedul az altala favorizalt buddhista negyedbe, ill. korbenezett a kornyeken szuvenir-ugyben. Igy aztan kenytelenek voltunk a korabban befizetett ketnapos hegyiturat (ottalvassal) lemondani, es egynapost csinalni belole holnapra.
Az utobbi napokban eretnek modon csak pizzat meg steaket meg ilyen dolgokat eszunk egyebkent, nem kockaztatunk. A Gabor betegsege valoszinuleg a Lassi-tol volt. Mondtam neki, hogy ne igya, de hat... :) Estere lement a lazam 37.5-re.
Cuppanat.
P

13. nap - Kathmandu

Namaste.

Ez a nap varosnezessel telt, amit szokasunktol elteroen elore befizettunk, es a szallodank kisbusza vitt korbe ot pontos turan, jott velunk egy hivatasos idegenvezeto is. Eloszor felmentunk egy hegyre, ahol az a feher sztupa all, ami nepal jelkepe, a nevet sajnos nemtom megjegyezni, valami S-betus, de a turistak kedveert majom-templomnak nevezik a korulotte rosszalkodo es sikoltozo majomcsapatok miatt. Innen jo kilatasunk lett volna, de a nagy kod miatt nem sokat lattunk a varosbol.Innen a Durbar terre mentunk, ami Kathmandu kozpontja, tele templommal, jo kis hely, nagyon durvak a fafaragasaik. Itt lathato Kumari faragasos haza is. O egy most epp 12 eves kislany, akit nagyon komoly tesztekkel valasztanak ki, arra, hogy elo isten legyen, egeszen a pubertaskoraig. Akkor el kell hagynia a hazat, de addig ott lakik bent, semmit nem csinalhat, csak 13szor hagyhatja el a hazat egy evben. A csaladja is odakoltozhet. Elvileg neha kijon az ablakba integetni a turistaknak, de most nem volt kedve, igy nem lattuk, pedig cuki, mutattak kepeket rola (pl. ezt).Ezutan a helyi hindu halottegeto helyre vezetett utunk, ami hasonlo mint a Gangesz-parti hepening, csak kicsit masok a szokasok. Itt mar Gabor ur olyan rosszul volt, 39 fokos lazzal, hogy ki sem szallt a kocsibol, csak en mentem be a turavezetovel. Ekkor a Bodha-negyedbe mentunk volna, de lemondtuk, mert inkabb orvoshoz mentunk. Utba esett a brit nagykovetseg, ahova bekopogtunk, hogy ajanljanak egy olyan korhazat, ahol kulfoldiekkel jol bannak, es mondtak egyet, ami 10 meterre volt a kovetsegtol, halal profi klinika. Itt egy kedves doktorneni vegre megvizsgalta Marinov muveszurat, akik kapott gyogyszert, amitol pikkpakk egy ejszaka alatt helyrejott. En viszont leromlottam, mert elso ejszaka nem tudtuk, hogy a szalloda legkondija fut is, ezert jol megfagytunk a szobaban. Ezutan ezen a napon vendegsegbe mentem nepali ismerosomhoz vacsorara, ahol szinten kabe 14 fok volt a lakasban, igy aztan ugy megfaztam, mint az allat. A tobbit a holnapi napon.
Csoka
P

12. nap - Varanasi / Kathmandu

Jonagyot.

Miutan felebredtunk es osszepakoltunk, kicsekkoltunk a szallodabol es taxi utan kellett neznunk. No de mivel a szallodahoz nem lehetett kocsival bejonni, kenytelenek voltunk gyalogolni a taxikig, ami 30 kilonyi teherrel nem egy nepunnepely. No de mivel nem vagyunk az egyszeru megoldasok hivei, ezert, fogtunk egy csonakost es elvitettuk magunkat hatizsakostul 50 rupiaert a Main Gath-ig, ahol mar elvileg lehetett taxit talalni. Jol huzta neki a ficko, a joszivu Gabor ur, meg adott neki pluszban 50 rupiat, amennyit az urge egyebkent szerintem ket nap alatt keres. No persze taxit nem talaltunk nyakunkban a 30 kilokkal, csak lelkes riksasokat, viszont 30 kilometert nem akartunk kabriozni, ezert a kornyek egyetlen taxisat szurtuk ki, aki valami horribilis osszegert akart minket kivinni, es mivel monopolhelyzetben volt, mit sem ertek a szuggeralo Jedi-alkutechnikak. Igy aztan a világ legrosszabb allapotu taxijában, valami 600ert vitt ki a foszer a repterre, aminek meg is allt a kinti kapujanal, mondvan, hogy innen nem mehet tovabb, mire mondtam neki, hogy akkor egy vasat sem kap sajnos, erre mitadisten be tudott menni a kapuig. No nemi varakozas, tolongas, motozas, csomagbaszkuralas utan fel is szallt az Airbusunk Kathmandu fele. Mellettunk egy torott labu buddhista kispap ult, akivel vegig jol eldumalgattunk angliusul. Aztan elkoszontunk a foldon, egy ora alatt ott is voltunk. Kathmandu sokkal jobb hely, mint India, sokkal tisztabb, az egesz sokkal szervezettebb. Az elso nap tulajdonkepp nem is csinaltunk semmit, Gabor ur betegeskedett, kicsit kovalyogtunk, aztan alvas, kiraly a szalloda, rosszcsont csapattal, akik jofejkednek fel-ala.
A szallodank a turistanegyedben talalhato, nem messze a kiralyi palotatol. A kiralyt egyebkent itt mindenki utalja, mert az a hir jarja, hogy par eve nem is a regi kiraly fia meszarolta le a csaladot, hanem ez a kiraly, aztan rakentek szegeny hercegre, aki persze ongyilkos lett a meszarlas kozben. Holnap varosnezes.
Cupp.

11. nap - Varanasi

Hi.

Nos, Varanasi kiraly egy hely, kicsi sikatorok, ahol barmelyik sarkon bekanyarodhat egy halottat cipelo tarsasag. Tehenek, gyerekek, stb.

Miutan kialudtuk magunkat el is indultunk Sarnathba, ahol Buddha eloszor tanitott. Kb. olyan hely ez, mint a keresztenyeknek az a hegy, ahol Jezus a hegyi beszedet tartotta egykoron (nemtom az a hely megvan-e ilyen konkretan). Mindenesetre jo kis buddhista romok latszodnak korulotte, sajnos a rosszfej muzulmanok leromboltak mindent parszaz evvel ezelott. Itt all Ashoka kiraly hires oszlopa is, mar ami megmaradt belole.

Este csonakazasos Gangeszturara indultunk, ami soran nagyszeruen meg lehet nezni es fotozni a halottegetoket, anelkul, hogy megvernenek. Este meg vasarolgattunk. Aztan alvas.

Peace

Thursday, February 22, 2007

10. nap - Varanasi

Kezcsokok.
Tehat reggel, kisse kialvatlanul megerkeztunk Varanasiba, amit az utazos filmekbol lehet leginkabb ismerni, itt zajlanak a halottegetesek a Gangesz partjan, a maradekot bedobaljak a vizbe, 20 meterrel arreb meg ott furdenek, meg fogatmosnak a helyiek a folyoban, kemeny. Megtudtuk, hogy a terhes noket es a 10 ev alattiakat nem egetik, egyszeruen kovet kotnek rajuk es bedobjak a vizbe. A szallodank tok jo, az erkely pont a folyora nez, latjuk fontrol a furdozoket. Delutan lepihentunk kicsit, majd ot ora utan elindultunk kicsit varost nezni, ahol igazi halottegeteseket is lattunk, nagyon szep volt, sajnos nem lehet ott fotozni, holnap megyunk hajos turara a part mellett, es onnan majd tudok talan. Meg valami unnepseget is lattunk a parton, ahol fiatalemberek tuzes allvannyal meg fustolokkel mutattak be koreografiat, a nep korulottuk meg imadkozott, en a paraszt turistakkal egyetemben meg fotoztam oket. Kajalni egy nemet sutode nevre hallgato helyre jottunk, aminek kabe annyi koze van a nemetekhez, mintha en nyitnek egy uzbeg ettermet a Vaci uton, de ezt ajanlottak a hotelben a nemet szomszedaink. Itt is nemetekkel ultunk egy asztalnal, jo arcok voltak. Most megprobalunk visszatalalni a szallodaba, kabe 1 meter szelesek a sikatorok itt, nagyon kiraly hely. Holnap varostnezunk, miegymas.
Nehany szo a higieniarol: a csapvizzel nem szabad szajilag erintkezni, ezert hedonista modon asvanyvizzel mosunk fogat, nem eszunk gyumolcsot es nyers dolgokat, mert rogton kesz a baj. Gabor ur annak ellenere, hogy azert igyekezett ezeket betartani, megis beszedett valami virust, aztan tegnap lazas is volt, meg rendszeresen latogatta a vizesblokkot, ma mar kicsit jobban erezte magat.
No, szaladunk.
Pussz
P

9. nap - Agra

Jonapot kivanunk,
a 9. napot Gabor ur inkabb agyban toltotte, mert nem volt tul jol, en viszont elriksaztam megnezni India legjelentosebb eroditmenyet, amit 1526-ban Ackbar csaszar kezdett epiteni, aztan itt is lett a fovaros. Az unokaja, a Taj Mahalt is epito Jahan sah tovabbovitette a varat, kedvenc fehermarvanyaval, igy aztan vannak benne nagyon szep marvanyepuletek is. A falak 20 meter magasak, es jol lehet latni innen a tavoli Taj Mahalt. Kifele jovet utcai arusok hada tamadt ram, megprobalva ramsozni ezt-azt, most mar annyi ajandekot vettem, hogy nyitok otthon egy indiai uzletet.

Visszaterven a szallodaba pakoltunk, majd elindultunk este a vonatallomasra, ahol az ejszakai vonatozas vart rank Varanasiba. A vonat nagyon durva, kepzeljetek el, a MAV legzorallabb termes kocsijat, benne lehajthato agyakkal, na ilyenben aludtunk nehany japan turista es sok-sok indiai tarsasagaban. Nem sokat. A Gabor tobbet mint en, de nekem kenyelmetlenebb volt a helyem a nagy hatizsakom miatt. Reggel harom oras kesessel meg is erkeztunk India legszentebb varosaba Varanasiba. A tovabbiak a 10. nap bejegyzes tartalmazza. Kepeket nem tudok most feltolteni, mert kicsit vadregenyesek itt a viszonyok a netcafeban.
Pusszanat.

Tuesday, February 20, 2007

8. nap - Agra

Szerbusztok otthoniak.
Ma light-os napunk volt, legalabbis ugy terveztuk. Felkeltunk fel 10-kor, megreggeliztunk egy csomo lekvaros toastot a szallodaban, majd a szalloda elott sundorgo motoriksaval atteptunk a kb 2 kilometerre levo Taj Mahalhoz. Eleg szigoru biztonsagi ellenorzesen kellett atmenni, beleturkaltak a taskakba, alig tudtam bevinni a hatizsakomat, meg kellett mutatnom, hogy a fenykepezogep es a kamera van csak benne, de mp3 lejatszot, kajat, kis fotoallvanyt, unicumot nem vihettunk be. Eleg draga a beugro 750 rupia, amit kabe 5-tel kell szorozni forintban. De a latvany azert minden penzt meger, gyonyoru szep az epulet, napszemuveg nelkul a deli orakban nem is tudtunk ranezni, annyira ragyog. Bent nem lehet fotozni, de nem lennek magyar turista, ha stikaban nem csinaltam volna par kepet... :) Az epulet korul a szinten marvany jardan lehet kovalyogni, balra tole egy nagyon szep mecset all, jobbra tolre, annak masa, de annak nem volt soha ilyen funkcioja. A Taj Mahal belul is nagyon brutal, a falakon viragintarziak latszodnak, amit feldragakovekbol, meg voros korallbol raktak ki. Allitolag a rajta dolgozo 20-30ezer munkasnak mind levagtak a kezet utana, hogy ne tudjanak meg egy ilyet epiteni. Szerintem eleg lett volna csak a foepiteszt eltenni lab alol, de az nem lett volna ilyen teatralis...
A parkja is nagyon szep, itt is mokusok es majmok rosszalkodnak. Kabe 50-100 indiai turistara jut egy kulfoldi, nem vagyunk sokan, vicces, ahogy jo gyarmatositokent szolidarisan egymasra mosolyognak a feher emberek :)

Innen a kornyezo sikatorokba es bazarba vettuk az iranyt, ahova turistak mar nem mereszkednek be, neztek is rank ertetlenul a helyiek, de kedvesek voltak, arra gondoltam, hogy lassan nyithatnek itt egy fotostudiot, mert mindenki fotozkodni akar, az 5-10 eves utcagyerekek sorba alltak a portrekert, aztan sikitoztak oromukben, amikor megmutattam nekik a kesz kepeket :) De a szulok is mind akartak kepet, amikor lattak a gyerekeik kepet, nagyon kedves mindenki itt. No de azert nagyon figyelunk az ertekeinkre, mindig a nyakba van akasztva minden, a hatizsakokat meg elol hordjuk, nagy derultseget keltve ezzel az itteniekben. Bar itt Agraban azert jobban hozza vannak a sapadtarcuak latvanyahoz szokva, mint Jaipurban.
A sikatorbol ujra a tegnapi etteremkehez keveredtunk, ahol a tetoteraszon kajaltunk, hatterben a sotet Taj Mahallal. (Ahogy egykor apukam kollegaja mondta fel oras Kelet-Berlini seta utan, hogy "Ez a hulyek orszaga!", ezt gyakran el tudom en is mondani itt. Ott a vilag legszebb epulete, vilagorokseg resze, minden szallodabol latszik, es nem vilagitjak ki! Nem beszelve a sok, nekunk nyugati szervezettseghez szokottaknak fura dologrol. Pl. kerdezem a recepciostol, hogy tudok-e dollart valtani. Azt mondja, oke 42 rupiat ad egy dollarert. Mondom neki, Jaipurban 43at kaptam (ez persze nem igaz, de az mas kerdes), erre aszongya: oke annyiert o is odaadja. :) Kesz voltam!)
Atlagos Riksas parbeszed:
En: How much is it to Hotel Ganga Rata?
Riksas: Yes Sir.
En: How much? Ganga Rata.
Riksas: Pipty rupi (50 rupia)
En: Goodbye.
Riksas: Okey-okey Sir, how much, you tell me.
En: 15.
Riksas: Noooo, Pipty!
En: Good bye. (megyek a szomszedjahoz, persze utanam jon)
Riksas: Sir please, Forty!
En: Twenty.
Riksas: No Sir, Forty.
En: Bye
Riksas: Okay Sir Thirty.
En: Twenty.
Riksas: Thirty
Riksas: No, thirty
En: Good bye.
Riksas: Okay Sir. Come. Twenty.
Es elmegyunk 20-ert 50 helyett. A Gabor ur mindig szegyelli magat miattam es sajnalja szegeny benszulotteket, hogy lealkudom oket, de meg igy is annyit keres egy fuvarral rajtunk, mint 5 indiaiakat szallito fuvaron, szoval no para. :) Ha nem erne meg neki, ugyse vinne el. De ugyanilyen parbeszedek zajlanak az arusokkal is, felarra siman le lehet mindent alkudni, elvezik ha valakivel komolyan lehet, az angolok nem nagyon mernek.

No, megprobalok felrakni tegnapi kepeket, aztan megyek aludni. Holnap napkozben meg megnezzuk az agrai eroditmenyt, este nyolckor meg halokocsival megyunk Varanasiba, az kemeny dolog lesz ;)